• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 20 مهر 1398
کد مطلب : 84301
+
-

سایه رکود  برسر بازار مسکن زنجان

یک مشاور املاک: اگر خرید و فروش به همین شکل رکود داشته باشد، احتمال کاهش مجدد نرخ مسکن وجود دارد

بازار
سایه رکود  برسر بازار مسکن زنجان

تامین مسکن مناسب یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر فرد در زندگی شخصی است. این مهم به لحاظ اقتصادی و سرمایه‌ای در جامعه از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و نوسانات نرخ آن به لحاظ کاهش یا افزایش در محافل مختلف مورد بحث قرار می‌گیرد. 

به گزارش ایرنا، مقوله مسکن به لحاظ تهیه و تامین آن به عنوان یک نیاز اجتماعی از بعد اقتصادی نیز اهمیت بسزایی دارد به‌ طوری که هزینه مسکن بخش قابل توجهی از درآمد خانوارها را به خود اختصاص داده است. 

مسکن از بعد دیگر نیز بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری برای حیات فرد به شمار می‌رود و با توجه به اهمیت موضوع، کاهش نرخ آن موجب ترغیب به خرید مسکن می‌شود و افزایش نرخ نیز توان خرید افراد را به شدت پایین می‌آورد. 

از مرداد سال ۹۷ با افزایش نرخ ارز در کشور بازار مسکن در زنجان با نوسانات شدید به بالاترین قیمت خود رسید به طوری که بسیاری از افراد متقاضی خرید خانه را ناتوان از این موضوع کرد. 

اما از نیمه نخست امسال رکود و سکوت سنگینی بر معاملات مسکن در شهر زنجان حاکم شده و به کاهش نرخ این کالای غیرمنقول دامن زده است. علاوه بر کاهش قیمت مسکن، نرخ زمین نیز متاثر از این مساله کاهش یافته است. 


رکود معاملات

رئیس مشاوران املاک شهرستان زنجان گفت: به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت مسکن توان خانوارها برای خرید آن کاهش یافت و هم‌اکنون رکود معاملات در این حوزه موجب کاهش ۳۰ درصدی نرخ مسکن در همه مناطق شهر زنجان شده است. 

سیدابوالفضل طاهری بیان کرد: روند کاهش نرخ‌ها از اسفند سال ۹۷ به صورت لاک‌پشتی در جریان است و در ۲ ماه نخست امسال نرخ مسکن حدود ۱۵ درصد کاهش را تجربه کرد. هم‌اکنون این کاهش به ۳۰ درصد هم رسیده است. 

وی ادامه داد: با توجه به این‌که فصل نقل و انتقالات و جابه‌جایی مستاجران به پایان رسیده نرخ اجاره‌ نیز در حال کاهش است. 


کاهش نرخ زمین 

یکی از مشاوران املاک در زنجان گفت: نرخ یک قطعه‌ زمین که تا چند ماه گذشته ۷۰۰ میلیون تومان معامله می‌شد هم‌اکنون به ۴۵۰ میلیون تومان رسیده است. 

علی احمدزاده خاطرنشان کرد: برای مسکن و زمین در شهر زنجان با نرخ‌های موجود خریداری وجود ندارد و این مساله به کاهش قیمت‌ها دامن زده است. قیمت یک واحد آپارتمانی که ابتدای امسال با ۲۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رفت هم‌اکنون به ۱۷۰ میلیون تومان کاهش یافته است. 

وی توضیح داد: مستاجرها و کسانی که مسکن شخصی ندارند باید توان خرید را داشته باشند تا معاملات در بازار این بخش رونق داشته باشد. تا زمانی که خرید و فروش به همین روال در سکوت و رکود باشد احتمال کاهش مجدد نرخ مسکن وجود دارد تا جایی که خریدار توان خرید را با نرخ معقول پیدا کند. 


کاهش ارزش پول 

یکی از شهروندان زنجانی اظهار کرد: زمانی خرید و فروش‌ها و بازار معاملات پررونق و پویاست که مردم پولی در جیب داشته باشند. اکنون که بازار اقلام اساسی و مواد غذایی کم‌رونق و گاه خالی از خریدار است با این وضعیت چه کسی می‌تواند به سمت بازار مسکن برود. 

اسماعیل حنیفی افزود: افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در بخش‌های مختلف توان خرید را از خریداران سلب کرده و ارزش پول‌های نقد در دست مردم کاهش یافته است. 


ضرورت نظارت

یکی دیگر از شهروندان زنجانی نیز گفت: در حال حاضر برخی ادعای کاهش نرخ مسکن را دارند، اما وقتی وارد معامله شوی فروشنده مبلغ را پایین نمی‌آورد و قیمت‌های بالا و غیرمنطقی همچنان در معاملات وجود دارد. 

فاطمه نوری تصریح کرد: دستگاه‌های ذی‌ربط باید بر بازار مسکن نظارت داشته باشند و قیمت‌ها را کنترل کنند تا فروشنده و خریدار در عمل نیز این کاهش را ببینند. تا زمانی که خرید و فروش به واسطه دلالان باشد خریداران هیچ کاهش قیمتی را مشاهده نخواهند کرد و از طرفی نیز توان خرید کاهش می‌یابد و بر تعداد مستاجران اضافه خواهد شد. 


پرداخت تسهیلات مسکن

تسهیلات صندوق مسکن یکم، صندوق پس‌انداز جوانان، تسهیلات مشارکتی و همچنین طرح حساب‌های ممتاز از جمله تسهیلاتی است که برای مسکن‌دار شدن مردم پیش‌بینی شده است.
 
مدیر شعب بانک مسکن استان زنجان مبلغ سقف تسهیلات انفرادی را از محل صندوق مسکن یکم برای خانه‌اولی‌ها در شهرستان زنجان ۶۰ میلیون تومان و برای زوجین ۱۲۰ میلیون تومان ذکر کرد. سلمان داشاد جمع تسهیلات پرداختی را به بخش مسکن در سال گذشته بیش از 2 هزار میلیارد ریال و مجموع پرداختی‌های 4 ماه ابتدای امسال را ۸۱۰ میلیارد ریال عنوان کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید